fredag 25 december 2009

Julminnen

Ibland kan jag överväldigas av minnen från förr. Att få komma ihåg saker jag varit med om och som varit med och format mig till den jag är idag känns nådefullt.

I dessa vintertider minns jag särskilt två jular från ett annat århundrande: snöbelagda Österrikiska vidder på gränsen till Ungern och en leversoppa som jag än idag kan må lite illa av. En häftig förälskelse i skenet av storstadens alla fladdrande ljus i julenatten.

Och sen givetvis även julen vid havet. Den karga stranden som kallt smektes av atlantvinden. Gasbrasans blåaktiga sken som blandade sig med ljuset från tv'n. Julklappsöppningen den väldigt tidiga juldagsmorgonen.

Svunna tider som ibland gör sig påminda och för en kort stund tittar ut bland alla veck och skrymslen i mitt hjärtas bo. Imorgon kanske jag får minnas något annat...

1 kommentar:

  1. Vilka fina ord du hittar, och vackra minnen. :-) Hoppas denna jul gav nya vackra minnen att skriva ner? Kram!

    SvaraRadera