fredag 13 augusti 2010

Idag - för evigt













Förra helgen var jag med om en härlig feststund. Nere vid Oresjöns strand, nästan mitt emot Ore kyrka, så blev lilltjejen äntligen döpt och mamman och pappan blev vigda!

Jag säger äntligen eftersom det på grund av magsjuka fick lov att bli uppskjutet något. Det blev söndag förmiddag istället för lördag eftermiddag. Lilltjejen var så fin med sin krans i håret och pappan var så fin i sin kritstrecksrandiga kostym och mamman var vacker i sin tunna korta sommarklänning. När vi väl kom fram till stranden åkte gummistövlarna av och hon stod där barfota i vattenbrynet.

Gästerna var lite spaka...det berodde nog inte så mycket på magsjukan utan på överraskningen att det efter dopet förkunnades att vi skulle fortsätta att fira familjen genom att fira vigsel!

Brudparet har varit tillsammans i drygt 16 år och övriga familjen (särskilt brudens mamma som för övrigt även är min moster) har väntat och längtat att få gå på bröllop. Det blev kanske inte precis som just hon hade tänkt sig, men det blev ett bröllop som verkligen var brudparets. Vattnet låg som en blank spegel över sjön, den vitkalkade 1800-tals kyrkan skymtade på andra sidan sjön och det var som om tiden stod stilla där för ett ögonblick. De uttalade sina löften, bruden fick sin vigselring och jag fick be och välsigna deras fortsatta liv tillsammans.

Senare, när vi satt oss till bords på dopfikat som var uppdukat på ett provisoriskt långbord inne i deras hus som de bygger i närheten av stranden så fick jag se inskriptionen i vigselringen. Det stod inget datum i den...det stod inte datumet för dagen innan som var den dag som allt varit bokat till...det stod istället "Idag - för evigt".

Vi firar våra bröllopsdagar en gång om året, på årsdagen av våra bröllop, men egentligen har vi ju våra bröllopsdagar varje dag. Varje dag som vi på något sätt gemensamt får vakna upp och forstätta att dela livet tillsammans med den som vi en gång sagt ja till. Varje dag som vi i ömsesidig kärlek, respekt och förlåtelse får leva tillsammans är en bröllopsdag.

Jag önskar brudparet och deras familj all lycka på deras fortsatta livsväg. All lycka idag och för evigt!

1 kommentar: