söndag 19 september 2010

Att dela liv

Här om dagen hade jag den stora förmånen att spendera en eftermiddagstimme tillsammans med ett gäng glada damer i åldrarna 70 - 90+. De träffas regelbundet för att fika tillsammans och för att gemensamt fundera kring livet. Ibland gästas de av en präst som inleder gemenskapen med en andakt. Det var därför som jag var där.

Det var terminens första träff och det bjöds på hembakt äppelkaka...äpplena hade plockats från träden på bostadsrättsföreningens gård...genom fönstren kunde vi se de illröda äpplena som fortfarande satt kvar på träden. Det var livliga diskussioner om vad man skulle fylla terminen med. Det fanns flera förslag, bland annat högläsning...men då var det viktigt att inte en hel timme skulle gå åt till läsningen, för då fanns det ju ingen tid till att gemensamt samtala.

Att dela liv är så viktigt. Och det gör vi när vi tar oss tid att sitta ner med varandra. Kaffe och kaka behövs inte, men det kan underlätta för samtalet som kan rymma både smått och stort, höjd och bredd, yta och djup!

Jag kände mig upprymd och privilegierad när jag gick därifrån. Damerna ägnade ytterligare en timme åt att diskutera höstens program, och jag tror att de kommer att få en väldigt bra höst tillsammans. Det hoppas jag att jag också får!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar