söndag 7 november 2010

När livet öppnar sig

"Det finns ögon man aldrig glömmer...det finns beröring som stannar kvar...det finns möten som man gömmer på...och värme som man spar..."

Så sjunger den gotländska vissångerskan Susanne Alfvengren i en av sina sånger. Och jag tänker att den här texten den handlar om sådana där alldeles särskilda ögonblick nrä det känns som att livet går ihop...det kanske inte nödvändigtvis blir lättare...men det blir klarare på något vis...och vi kan ana att det finns något mer än bara det som vi kan se och ta på.

Jag tror att vi alla bär med oss något eller några sådana här ögonblick...var och hur vi har upplevt dem har nog varit väldigt olika...men kanske har de ändå det gemensamma att vi på något sätt har upplevt dem tillsammans med andra människor...

De människorna kan vi se som våra medvandrare...de som vi på något vis delar vår längtan med, våra drömmar och förhoppningar med. Det är nog allra mest våra nära och kära men det kan också vara någon människa som vi läser om, någon som vi hör det berättas om eller den där främlingen som vi delar ett ögonblick av livet med ute på gatan eller i kassakön på mataffären.

Jag tänker att det faktiskt är himlen som lyser igenom där i mötet mellan oss människor. Vi är som fönster där vi kan få se en skymt av himlen, där himmelsljuset kan lysa igenom.

3 kommentarer:

  1. Hej och TACK för dina fina inlägg! Jag råkade just på din blogg idag och kommer att läsa mer av dina tankar. Så viktigt och värdefullt! Detta inlägget la jag in på min blogg. Allt gott! Monica

    SvaraRadera
  2. Orden grep tag i mig! Hur ofta är det inte att man lyssnar på en låt men inte ser och hör texten. Tack för att du hjälpte mig att lyssna på den Möten och ögonblick kan vara allt och inget. Vänliga hälsningar Zinnia

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni hittat hit till mig och gillar mina tankar om livet!

    SvaraRadera