lördag 28 juli 2012

I den varma sommarnatten

Sommarnatten är varm, jag öppnar fönstren på vid gavel för att få lite luft. Men det är som om allt står stilla. Katten ligger utsträckt på golvet och halvsover. Tror han följer mig med blicken där jag vankar av och ann i nattens mörker. Jag känner mig ledsen. På en balkong klirrar glasen när det skålas. Det prasslar i trädens kronor, men vinden känns inte, den är bara så varm.

Jag minns det kalla kaklet mot min panna. För en sekund är det som att jag kan känna det. Jag minns tårarna som stora trillade nerför mina kinder där jag lutade min panna mot kaklet. En flygplats där människor skyndar förbi. Bakom den stängda toalettdörren lutar jag min panna mot det kalla kaklet medan tårarna rinner. Det är snart 20 år sedan. Det känns helt absurt. Det känns som en evighet sen.

Sommarnatten är varm, jag stänger fönstren och jag känner en kall vind smeka min panna. Jag tittar på katten som sover på golvet. Jag böjer mig ned och stryker honom över ryggen. Han tittar på mig och så blundar han och suckar djupt. Jag tror också jag kan somna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar