tisdag 20 november 2012

23 migränfria månader!!!

För ett tag sedan så var det dags igen, jag fick migrän!

Jag vaknade mitt i natten, satte mig hastigt upp i sängen och kände mig något förvirrad över vad det var som hände - men så såg jag flimmret av silverbandet i vänster öga och kände domningarna i min vänstra arm och i min vänstra ansiktshalva!

Vet inte riktigt vad jag kände inom mig....ingenting alls....eller kanske var det bara ett virrvarv av alla möjliga känslor. 23 månader helt utan migrän, fantastiskt....men varför, varför får jag det nu, just nu....shit, det är så läskigt med domningarna....andas lugnt, andas lugnt....andas in....håll kvar andan en liten, liten stund och andas sedan ut igen,...23 månader utan helt utan migrän, fantastiskt....men varför, varför får jag det nu igen....blundar, vågar inte titta ut i det mörka sovrummet ifall jag ska se nytt flimmer....

Gick upp och tog en huvudvärkstablett. Lade mig ner igen, kände hur domningarna började klinga av, bli svagare....kände huvudvärken bulta lite på uppe i högra sidan på huvudet....försökte tänka på min andning....andas in...andas ut.....

Gick upp och tog en betablockerare. Lade mig ner igen, ville inte vara still, shit vad rädd jag är för domningarna, tänk om de kommer tillbaka igen...nu....gick upp igen och gick runt i vardagsrummet, stod vid fönstret med slutna ögon...Gick och lade mig igen och somnade oroligt, vaknade till med ett ryck flera gånger under morgontimmarna...morgonen med ljuset kom så småningom och jag öppnade försiktigt mina ögon och tittar mig omkring i en värld som inte gnistrar i silver....

10 dagar har nu gått sedan mitt anfall och jag känner mig ljusskygg. Alla ljusreflektioner, alla blinkande ljus, solen i mitt ansikte får mig att tappa andan så rädd blir jag över att det ska vara dags igen. Det hugger till i min mage och för ett kort ögonblick kan jag inte andas när ljusreflektionerna får mig att tappa fokus för en sekund....

Jag vet att ju fler anfall jag får, desto bättre kommer jag att klara av dem. Jag vet att ju längre tid det går emellan anfallen, desto tryggare kommer jag att känna mig.

Jag har pratat med min doktor som tycker att min migrän är väldigt beskedlig nu. Och så sa han något som provocerade mig jättemycket, men som jag ju vet är sant: "Du har ju migrän och du kommer att få anfall". Jag måste erkänna att jag inte alls känt mig symptomfri på sistone, utan faktiskt frisk!

Efter 23 migränfria månader finns det nu en dag i alla mina månads"anti-anfallskalendrar" som gapar helt vit mot mig. Annars så är det kryssat migränfritt på alla andra dagar! Det är fantastiskt, nu får jag ta en dag i taget, ta min medicin ett tag framöver och veta att när det är dags igen då gäller det att ta det lugnt, stilla mig och vänta ut domningarna, att de ska avta och försvinna. Och ha fokus på att kryssen är så många gånger fler än de dagar som blir utan kryss!

2 kommentarer:

  1. Så är det min vän,, en dag i sänder...se framåt men titta i backspegeln då och då för att se framstegen!!
    Kram <3<3 Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro....gillar det där med att se bakåt för att se framåt :-)

      Radera