tisdag 14 maj 2013

Evighetsbilder

Jag känner mig fortfarande inspirerad av att ha återhittat min dikt
"I mitt hjärtas bo" i dikt- och tankboken "Livsrum". 
Och jag fortsätter att skriva nya dikter utifrån dikten 
som jag skrev för över 20 år sedan.

Där i mitt hjärta finns bilderna kvar!
Det är ögonblicksbilder, som om jag tittar
upp mot ljuset genom gamla negativ.
Jag ser gulnande fält, regntunga skyar, löv som faller.
Jag ser snöklädda ängar, fotspår i snön, knoppande träd
och blommande blommor.
Och för ett ögonblick är det som att du får konturer,
men sen försvinner du bort över de vajande fälten igen.
Och jag tror, ja, jag vill tro att en gång ska jag få vandra där vid din sida igen.
Och våra steg ska ta oss över gulnande fält, genom regntunga skyar,
likt löven som faller, över snöklädda ängar, genom djupa spår,
i knoppande träd och i blommande blommor.
Sida vid sida innan också mina konturer upplöses och försvinner bort
över de vajande fälten.



2 kommentarer:

  1. Fin dikt, men hoppas det tar lång tid innan dina konturer löses upp!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas jag också :-)

      Radera