torsdag 25 juli 2013

Här någonstans börjar resan till mitt pilgrimsmål

 
Jag har en ny Art Journal som jag har börjat fylla med bilder och ord. På förstasidan började ett tema att visa sig när jag satt och klippte och klistrade. Det verkar som att boken ville handla om att resa i tid och rum när förstasidans ord tillsammans bildade meningen "Här någonstans börjar resan till mitt pilgrimsmål"
 
Ordet pilgrim kommer från latinets "peregrinus" som betyder "främling" och är en beskrivning av en person som gör en resa/vallfart till en helig plats.
 
Jag kände mig väldigt tilltalad av orden som inleder min bok. Och jag har tagit dem som en inbjudan. Jag har ingen särskild fysisk plats som jag tänker att jag ska resa till utan livet i sig får vara den heliga platsen där jag, där hela jag, ska vistas! Och det känns som om det är någonting speciellt på gång, jag vet inte bara vad just nu, så jag får hålla utkik efter "detta någonstans" som ska finnas här.
 
Och visst är det väl så att vi i mycket möter livet som just främlingar. Innan vi lär känna oss själva, varandra och våra omgivningar så är vi främlingar i mångt och mycket.
 
Det finns flera viktiga attribut för pilgrimmen, ett av dem är väskan över axeln. Där det finns förnödenheter nedpackade för att man ska klara av sin resa. I livets väska har vi inte bara våra förnödenheter utan vi bär också med oss viktiga händelser som vi varit med om och personer som står oss nära på något vis.
 
Min väska den är både tung och otymplig och jag vet att jag behöver packa om den för att kunna fortsätta min vandring framåt! För jag vill komma framåt!
 
"Här någonstans börjar resan till mitt pilgrimsmål"
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar