måndag 5 augusti 2013

Hjärtslag

I en kartong i min bokhylla står det en fin presentkartong. För snart 10 år sedan låg det en present i den. Det var en av tre presentkartonger, det var en till mig, en till min mamma och en till min pappa. Kartongerna innehöll var sin drake gjord i lera. För dessa drakar var det tradition att man skulle namnge dem och eftersom min drake var röd, och ju var från Wales, så fick den namnet "Calon" (som betyder hjärta). Draken har flyttat ut från kartongen och bor högst uppe på bokhyllan. Kartongen som har fått nytt innehåll har länge stått på nedersta hyllan. Igår tog jag fram den,öppnade den och tog fram ståltråden och pärlorna. Saker som är inköpta för typ 10 år sedan och som jag inte använt på år och dar. Av materialet blev det ett trådhjärta fyllt med röda pärlor. Och min skapelse fick namnet "Heartbeat" - hjärtslag.

För ett tag sedan var jag medföljande sällskap på en hjärtklinik. Och där fick jag se hjärtslag på en ultraljudsmonitor. Och det fick mig att tänka på hur viktiga är inte våra hjärtslag? Inte bara för att vi fysiskt ska kunna leva, utan också symboliskt eller andligt. För hur lever vi om vi inte kan känna hjärtslagen? Om vi inte lever i harmoni med dem? Om vi inte lyssnar till dem? Om de inte slår i takt med vår längtan?

Jag har hjärtslag som jag ibland känner och som jag ibland lyssnar till. Jag har hjärtslag som jag ibland känner harmoni med. Jag har hjärtslag som envist påminner mig om min längtan! Ibland vill jag glömma den, men mitt hjärta fortsätter att slå.

"Där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara" (Matt 6:21)


 
Det här hjärtat vill jag ge till min fina lillasyster Marie som jag älskar jättemycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar