tisdag 15 juli 2014

Den heliga platsen.

Denna stund, ett avtryck i evigheten.
Denna plats, en glänta i livet.
Detta nu, ett både utanför och innanför tiden.
Här är jag. Här väntar jag på dig.
Kom.
Dela detta nu med mig.
Denna stund. Denna plats.
Detta nu.
Här är jag.


Det finns så nog många avskilda platser runt omkring oss. Jag tror att världen och livet kryllar av dem. Om vi bara tittar oss omkring. Då kan vi upptäcka dem. Då kan vi beträda dem.

Det är de där platserna som på något sätt står i kontrast mot det vanliga vardagliga. Det kan vara olika platser som vi känner till, som vi många gånger besökt och som vi känner något särskilt inför. Det kan vara parker, hus, vägar. Det kan vara platser som vi inte ännu stött på men som vi ändå känner något särskilt inför. Och det kan ockås vara "vrår" som vi skapar där vi befinner oss, i våra hem, på våra resor men också "vrår" som vi alltid bär med oss för de finns inom oss.

Dessa platser är gläntor som gör något med tid och rum. De hjälper oss att bryta vardagens ständiga brus, om så än bara för en stund. Eller för dagar och veckor. Att få kliva ur tid och rum och vara i sin vrå tror jag är livsviktigt. För det är nog där rötterna för vila och växt finna. Där är det nog där som man kan vara både utanför och innanför tiden. Dessa vrår är nog heliga platser! För där kan man ana helheten och känna sig del av ett större sammanhang. Där kan intrasslade livsfrågor klarna något och man kan hitta ändar i trasslet att börja nysta i. Där kan saker och ting te sig som självklarheter. Där kan tilliten kännas nära.

Jag kommer på en vrå som jag haft för länge sen, den finns kvar men det var länge sen jag besökte den. Och jag kunna återkomma! Jag tänker på några av de gläntorna jag har nu och längtar dit. Och min tanke fladdrar till lite och jag undrar vilka nya gläntor jag kommer att få ta del av under livets gång. Vad kommer de ha för gemensamt med de gläntor jag känner till nu? Vad kommer de ha för nytt med sig?

Denna stund, ett avtryck i evigheten.
Denna plats, en glänta i livet.
Detta nu, ett både utanför och innanför tiden.
Här är vi. Här lever vi.

Hit har vi kommit.
Vi delar detta nu.
Denna stund. Denna plats.
Detta nu.
Här är vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar